Bilinç ne denli önemli. Gece!

İlk yaz gelmeden önce ölmek

Kendi bungunluklarımız dışında yaşamdan beklentilerimizin az olduğu zamanlar pek yoktur, Enis Batur’un bir şiirinde yazdığı gibi; “ilkyaz gelmeden önce öleceksem eski yağmurlardan bahsedilebilir.” Evet ilk yaz gelmeden eski yağmurlardan bahsedeceğim, bu ülkede Sanat Tarihi okuyup da yetkin sistemde (!?) pek bir işe yarar  bir iş yapamayacak olmamdan, Sanat Tarihi adına…


Ben Sanat Tarihi'ni bile isteye yazmadım, bile isteye okumadım, o zamanlar ki yapılan istatistik sonuçlarına göre kendime bir bölüm seçtim ve siyasal ekonomik koşullar doğrultusunda, -daha çok ekonomik koşullar doğrultusunda- bu bölümden mezun oldum. Mezuniyetim dışında pek çok iş yaptım, hâlâ da yapıyorum.

Sanat Tarihi bana ne kazandırdı diye kendi kendime sorduğumda ise, yetkin öğretim üyelerimizden bilimsel tez nasıl yazılır, düzenbağı ve yöntem üzerine pek çok şey öğrendim, bu sayede düzenli bir metnin nasıl yazıldığını, gelişimini öğrendim. Ancak bu öğrendiklerim benim kendime öğrendim dediğim bakış, perspektif.

Ressam olamazsınız

Önceleri insan yeteneklerinin dışında kültürel refleks edinerek pek çok şey olunabileceğine dair fikirlerim vardı, bu gün hâlâ var ama bizim gibi müthiş başka refleksleri olan ülkeler için bu düşünce pek de usumuzda yer edinmiyor, ne de olsa militarizm, Vandallık gibi başka düşünceler var, bu da bizlere çoğun yetiyor. Ancak ilk öğretim ve lisedeki okul döneminde anımsadığım kadarıyla ne teknik resmim iyiydi, ne de diğer yağlı boya resmim, öğretmenlerin idare etmesi sonucunda galiba bu derslerden geçer not alırdım, ama yıllar sonra fotoğrafta pek de göz ardı edilemeyecek bir başarı yakaladım, bu daha çok okulda kazandığım sanat tarihi eğitimi sayesinde oldu, bu resimde ne anlatılıyor, nasıl ve kim anlatıyor. Ben tablonun tarihini bile bir kenara bırakayım, anlatıları bize çok yol gösterebilir.


Sonuçta okulda yetenek denen o müthiş şey ne ise onun dışında öğrencilerimize anlatacağımız rafine bir eğitimimiz olursa, en azından bir sanat yapıtının ne olduğunu kavrarlar ve dünyaya refleksleri dışında bir başka refleksle görebilirler, bu ne kazandırır, kültür ve etik ne kazandırıyorsa onu.